ماجرای مترانپاژ

کامینارت:

: الکساندر وامپیلوف
: کیوان سررشته
: محمد حسن معجونی
: (به ترتیب الفبا)حسین امیدی، رضا بهبودی، مهتاب ثروتی، سعید چنگیزیان، حسین حسینیان، مژده دایی، امیر قاسمی
: کیوان سررشته

ماجرای مترانپاژ، نمایش سرزنده و بانشاطی است. که توسط “الکساندر وامپیلوف” نوشته شده

الکساندر وامپیلوف، نمایشنامه‌نویس روس که بخشی از شهرت جهانی‌اش را بعد از مرگ نابهنگامش در سن ۳۵ سالگی به دست آورده، تنها با نگارش چهار نمایشنامه بلند و سه نمایشنامه کوتاه، انقلابی در نمایشنامه‌نویسی قرن بیستم روسیه به وجود آورد. با بیش از هفتاد داستان کوتاه، مقاله طنزآمیز و… از دهه هفتاد میلادی به چهره شاخصی در روسیه (شوروی سابق) بدل شده است. وامپیلوف همانند چخوف با نوشتن داستان کوتاه فعالیت ادبی‌اش را شروع کرد. او را چخوف قرن بیستم نامیده‌اند.

«ماجرای مترانپاژ»، داستان مدیر یک هتل به نام کالوشین است که با یکی از مسافرانش به نام پاتاپف درگیر می‌شود سپس تردید می‌کند که پاتاپف آدم مهمی باشد و متوجه می‌شود او یک مترانپاژ است.

محمد حسین معجونی که کارگردانی این اثر را برعهده دارد این نمایش را در سالن پالیز به نمایش درآورد. او در مصاحبه اش به خبرگزاری مهر گفت: واقعا برایم مهم نیست که تماشاچی چیزی با خود می برد یانه؟ آن چیزی که برایم اهمیت دارد این است که او به این اتفاقات واقعا بخندد.

ولی آیا متنی که توسط وامپیلوف نگارش شده است تنها با این هدف بوده؟؟؟

برخوبی متن شکی نیست و با سپاس فراوان از همه عوامل نمایش ماجرای مترانپاژ، نکاتی چند را جهت بهبود هنر تئاتر در ذیل می آوریم:

1-گروه لیو که این نمایش را اجرا کردند تاکید خود را بر بیان بازیگر میدانند در حالی که سرعت دیالوگ گویی بازیگران بخصوص در بحث ها سبب شنیده نشدن جملات میشد.

2-بازیگران نمایش به جز رضا بهبودی در نقش کالوشین و سعید چنگیزیان در نقش کامایف دقایق بسیاری را در صحنه بی تحرک و بدون بازی بودند . این از لحاظ بصری جالب نبود.

3-برگرداندن دیالوگ ها و شوخی های کاملا ایرانی ، اصل نمایشنامه را زیر سوال برده و روشن نکردن سیگار توسط بازیگر و چیپسی که برند ایرانی داشت باعث عدم پذیرش دنیای واقعی نمایش و یکی شدن تماشاچی با بازیگر، و پذیرش صرفا بازی بودن نمایش را میشد.

4-نمایشنامه های روسی عادت به بزرگنمایی دارد که این موضوع نزد ایرانیان نیز مورد پسند است. در حالی که کلیت نمایش راجع به ندانستن معنی “مترانپاژ” توسط مدیر هتل بود که در انتها نیز خود را بابت این موضوع سرزنش و خود را “جاهل” خطاب کرد….

5-در دکور تخت جایی قرار داشت که در صحنه هایی بازیگران مجبور به پشت کردن به تماشاچی و انجام اعمال خود بودند. بازیگر خانم برای روشن نمودن رادیو دقایقی را پشت به تماشاچی ایستاد هم چنین جناب رضا بهبودی زمانی که برروی تخت نشسته و با تلفن مکالمه می نودند نزدیک به 4دقیقه پشت به تماشاچی بودند.

به امید موفقیت هنر و هنرمندان عزیز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را ثبت کنید

Comments

  • کیوان December 24, 2017 at 6:53 am

    درود
    البته من هم پنج دقیقه اول اجرا متوجه یک کندی و مکس روی بیان دیالوگهای خانم جوان و آقای مترانپاژ شدم.
    اما کلا هدف اجرا رو طنز گونه کردن برایم جالب نبود.
    دوست داشتم شخصیت واقعی مدیر هتل به عنوان یک آدم مضطرب و شکاک و توهم پرداز معرفی بشه.

    Reply